مصاحبه مفصل , جذاب و خواندنی با محمد کاظمی


مصاحبه با محمد کاظمی , خالق ترانه قطعات پرخاطره و هیت محمد علیزاده

دلت با منه , برگرد , هوات و کردم و حس آرامش قطعاتی هستند که خالق ترانه هایش میهمان امروز گفتگوی اختصاصی سایت رسمی محمد علیزاده است . یک گفتگوی مفصل و دلنشین که علاوه بر پرده برداری از پشت صحنه تولید این قطعات , در مورد حواشی موسیقی و زندگی هنری محمد کاظمی اشاره دارد . همه شما هواداران و میهمانان عزیز را به این مصاحبه جذاب دعوت مینماییم .



محمد کاظمی عزیز ... کسی که حجم زیادی از قطعات هیت اخیر با ترانه هاش کلید خورده , از خودتون بگید ...
من متولد بهمن 1364 و در آستانه 30سالگی هستم و از اواخر دهه 80 بصورت جدی و حرفه ای ترانه سرایی رو شروع کردم . تا قبلش هم کارای نوشتنی مثل شعر , قصه , داستان و  ... انجام میدادم و الان هم که خدمت شما هستم .


چی شد که ترانه سرا شدین؟
کلا از ابتدا استعداد نوشتن و علاقه داشتم و از طرفی علاقه خاصی هم به موسیقی داشتم , ولی شرایط طوری پیش رفت که تو موسیقی بخش کلامش رو پیش گرفتم . ولی اگر زمان به عقب برگرده کاری که جدی ترش میگیرم ملودی سازیه و فکر میکنم استعداد بیشتری تو این زمینه دارم . اگر چه سواد حرفه ای تو این زمینه ندارم ولی گهگاهی چیزی که ازم سر میزنه , هم خودم احساس میکنم و هم دور و بریام میگن که استعداد خوبی تو این زمینه داری . اگر زمان برگرده عقب قطعا ملودی سازی رو پیش میگیرم ولی شرایط طوری پیش رفته تا تو این زمینه قدم بذارم و از این منظر نقشی تو موسیقی داشته باشم .


از کی فهمیدین میتونین این استعداد رو پرورش بدین؟ اصلا پیش بینی میکردین که تا حدی پیشرفت کنین که بخش زیادی از ترانه های فاخر اینروز ها اسم محمد کاظمی رو یدک بکشه ؟
این لطف شماست ... خیلی ترانه سراهای بهتر از من هستن و دارن با قدرت تر از من کار میکنن ... ولی پیش بینی ای که میکردم رو در دو مدل میتونم تو این زمینه بگم . اون رویایی که داشتم , اره ... زمانی که فقط برای خودم مینوشتم خیلی بیش تر از این هم پیش بینی میکردم! ولی منطقیش رو اگه بخوام بگم , نه ...! مسیر اینقدر سخت به نظر میومد که فکر نمیکردم  این اتفاقا به این راحتی بیفته . خدا خیلی منو دوست داشته و اینو همه جا میگم که افتخار میکنم که خدا منو دوست داشته و از طرفی ادم بدشانسی هم نبودم . بلکه خوش شانسم بودم و لطف خداست . اینا بی تاثیر نبوده و امیدوارم از این به بعد هم عنایت خدا شامل حال من باشه .


موانعی هم سر راهتون بود که اذیتتون کنه؟
فقط تو بخش ترانه نمیگم , کلا تو موسیقی یکسری هایی هستن که این عقیده رو دارن که یکسری موانع جلوی پاشون هست و اجازه نمیده! ... بعضیا بصورت مافیا یاد میکنن و بعضیا بعنوان ضوابط کاری خاص یاد میکنن ... اما معمولا کسایی که اینطوری صحبت میکنن کسایی هستن که تواناییشون کمتر از بقیه هست! یعنی بنظر من کسی که توانایی داشته باشه و ذهنش معطوف به کارش باشه کمتر پیش میاد چنین حرفهایی رو بزنه . موانع همیشه هست . من با محمد علیزاده فکر میکردم خیلی سال قبل باهاش کار کردم ... یعنی یه دوستی بهم گفت که یه ترانه بهم برسون میخوام بدم ایشون بخونه و اون دوستمون نه تنها این کار رو نکرد بلکه محمد علیزاده اصلا نمیدونست که من ترانه سرام! موانع همیشه هست ... در صورتی که شما سخت کوش باشی و دل به کار داشته باشی بنظرم همه چیز درسته .


از کار تو مجله "اتفاق نو" بگین ... از کی و چطور شروع بکار کردین و چقدر به موفقیتتون کمک کرده؟
بنده سال 86 بود که اتفاقی به دفتر مجله "اتفاق نو" رفتم و اونجا آقای بحرینی که سردبیرش بودن حضور داشتن . یه شماره ای بود که عقب افتاده بودن و چند روز بیشتر به چاپ نمونده بود! حضور من در اونجا کاملا اتفاقی بود چون من به همراه دوستم برای کارش به اونجا رفته بودیم و قرار بود که آقای بحرینی بر اساس یه قراردادی برای دوستم البوم تهیه کنن که البته این اتفاق نیفتاد و دوستم هم هیچوقت آلبوم تولید نکرد و هیچوقت هم خواننده نشد . اما اونجا بود که من گفتم میخواید کمکی کنم؟ ایشون گفتن که: مگه میتونین بنویسین و گفتم: بله متونین امتحان کنین . و هم ایشون به قلمم اطمینان کردن و هم قلمم به ایشون و مثل اینکه سالها بود با هم کار میکردیم و اینطوری شد که کار مطبوعاتیمون شروع شد . و تنها تاثیری که نشریه برام داشت این بود که من با یکی دو نفر آشنا شدم . مثلا با شهاب رمضان آشنا شدم ولی مطمئنا قلمم باعث شد که من با ایشون آشنا بشم . یا مثلا من با محمد علیزاده اونجا آشنا شدم ولی سه چهار سال محمد علیزاده اصلا نمیدونست که من ترانه سرام و بعد از چند سال که با هم کار کردیم تعجب کرده بود که  چرا من از اول نمیدونستم ترانه سرایی!


خودتتون کدوم ترانه سرا و شاعر  رو از نظر آثار و سبکش دوست دارین و میپسندین ؟
من کلام اردلان سرفراز رو همیشه دوست داشتم و الآنم دوست دارم . بنظرم ایشون توانایی بینظیری داشته تو تلفیق ترانه و ملودی ... کاری که امروزه سعی میکنیم انجام بدیم , ایشون از سالها پیش این کار رو بسیار زیبا و دلنشین انجام دادن و بدون تردید بهترین ترانه سرای ایران ایشونه .  خوندن کتابها و شنیدن مجموع آثاری که ایشون ترانش رو گفته حتی اگر به ترانه هم گوش میدین واقعا کلاس درسه و جالبه که از همون دوران که خیلیا دنبال فضای مختلف و سرسنگین و خلق آثار عجیب و غریب بودن , ایشون هم آثاری خوبی خلق میکرد و هم به سادگی کلام توجه داشت . چیزی که این روزا خیلی مُد شده . فکر کنم رو دست ایشون که نداریم ولی اگر از ترانه سراهای معاصر منظورتونه , اینقدر همکارای زیادی داریم که واقعا نمیدونم از کدوم بخوام بگم . ترانه سرا های توانا خیلی زیاد داریم ولی من بطور خاص نمیتونم کسی رو اشاره کنم چون واقعا دوستانی که دارن خوب کار میکنن زیاده! ولی ترانه سرایی که فکر میکنم بسیار دقیق پیش اومده و نحوه زندگی کاریش واقعا ستودنیه و اگر کسی از نزدیک ببینتشون میفهمه که چقدر سالم کار کرده بر خلاف همه شایعاتی که از ایشون منتشر شده , اقای بابک صحرایی هست . که من واقعا هم ترانشون و شیوه کاریشون رو دوست دارم . کسی که برای هیچکس بد نمیخواد . چیزی که در اکثر بخش موسیقی ما هست و اکثرا برای هم بد میخوان . برای ایشون نبوده و همیشه هم نون قلبش رو هم خورده .


آیا از اشعار شعرای دیگه هم الهام میگیرید؟ کهن(حافظ ، مولانا) یا معاصر؟
نه! بیشتر از اینکه از اشعار کمک بگیرم از خیلی از قصه های لاتین یا مثلا دیالوگهای فیلمهای ایرانی و خارجی الهام میگیرم . من یه متنی خوندم که البته بهش اشاره نمیکنم چون باید سوپرایز شه! که همون متن سوژه اصلیش تبدیل شد به قصه یکی از ترانه های محمد علیزاده در آلبوم جدیدش که میخواد بیاد و فکر میکنم واقعا مورد استقبال قرار بگیره و امیدوارم که همینطور هم بشه .


از کار با محمد علیزاده بگین! آیا محمد علیزاده بهتون جهت میده یا شما به ایشون؟
تا امروز برای بنده و آقای علیزاده یجورایی پنجاه پنجاه بوده . مثلا "دلت با منه" ترانهء من بود! یه ترانه آماده بود! بدون یک واو تغییر که ایشون روش ملودی ساخت و به اجرا در اومد . ولی "برگرد" یک ملودی آماده بود و من رفتم روش ترانه گفتم و کار خوبی هم در اومد . ولی بازم ترانه رو پیش هم تکمیل کردیم ولی کلیت ترانه و سوژش کار من بود . در بخش "برگرد و ..." محمد بجای این میگفت بگیم: "عشق من ..." که من گفتم: نه! باید یکم خاص تر باشه که از "برگرد" استفاده کردیم . و خیلی زود محمد هم قبول کرد و خودمم خیلی راضی بودم و روزی  که "برگرد" رو نوشتم اصلا یه روز خیلی خوبی بود برام و احساس میکرم که یه کار خیلی خوب و مثبت انجام دادیم . با اینکه "دلت با منه" رو قبلش کار کرده بودیم ولی "برگرد" رو همیشه بیشتر دوست داشتم ولی بعد که منتشر شد من تازه فهمیدم "دلت با منه" چقدر کار خوبی در اومده و راستش قبل انتشار "دلت با منه"  رو  یه کار معمولی میدونستم .


اون بخش از ترانه "دلت با منه" که محمد حالت نفس کشیدن رو تداعی میکنه , ایده شما بود؟
نه! اون نفس کشیدن تو کار ایده خود محمد بود و ایشون کلا تو پیاده کردن اجرای نهایی کار اُستادن و خودش خیلی خوب میدونه چطور باید اجرا کنه . منم مثل شما شنیدم البته زودت تر شندیم ولی ایده خودش بود و بسیار عالی . و این کارا و ایده هایی که محمد تو کار میده واقعا کمک میکنه به ترانه .


اما میخوایم یه کم خاطره بازی کنیم , برگردیم به ماه رمضون 1392 با تمام زیباییهاش . یقین دارم که برای شما هم از بهترینها بوده . دو تا کار بینظیر که هر شب مهمان خانه های روزه داران بود: "حس آرامش" و "هوات و کردم" خودتون کدومش رو دوست دارین؟
من ... "حس آرامش"و بیشتر دوست دارم ولی مردم "هوات و کردم" رو دوست داشتن .


هواتو کردم که خیلی خوب جا باز کرد . یه ترانه ساده که شد حرف دل خیلیا با خدا ، به نظر میرسه اگه کسی غیر محمد این ترانه رو میخوند اینقدر زیبا نمیشد . یه جورایی جنس ترانه و صدا آسمونیه . نظرتون چیه؟
بدون شک همینطوره! اون ملودی و اون ترانه رو به جز محمد علیزاده هر کسی میخوند اینقدر تاثیر گذار نبود . صد در صد این ترانه با صدای ایشونه که قوت گرفته و جذاب شده .


حالا که موضوعمون "هوات و کردم" هست میخوام یه سوال بپرسم: بنظرتون خوبه که شنونده برای فهم ترانه به سختی بیوفته؟ یا اینکه یه ترانه ساده جذابیت بیشتری داره؟
ببینین ... هر کدوم از اینا جایگاه خودشونو دارن و هر کدوم مناسب یه شخصیتین !  محمد علیزاده از ابتدا کارایی رو خونده که حرف دلش و زده . از دل  و با احساس میخونه و حرف دلشو با مخاطب میزنه . بنابراین برای محمد علیزاده بهتره ترانه هایی رو بخونه که خیلی ساده داره حرفشو بیان میکنه . اما مثلا خواننده هایی میتونیم داشته باشیم که همیشه پیچیده خونیشون جذابیت داشته برای مخاطب . ولی برای شخص محمد علیزاده همیشه ترانه های ساده و دلی جواب داده و جواب خواهد داد .


یکم از پروسه شکل گرفتن "هوات و کردم" میگین , چون شنیدم سختی خاصی داشته !
"هوات و کردم" خیلی کار سختی بود . یعنی بر خلاف سادگی ترانش که میشنوین پروسه بسیار سختی داشت! بخاطر اینکه من یک صبح تا شب تو منزل میلاد ترابی روی این ترانه کار کردم و فقط اولش در اومد , یعنی فقط "هوات و کردم , من حیرون تو این روزا هواتو کردم" که البته اول "من دیوونه بود" که صدا و سیما اجازه نداد و ما تبدیلش کردیم به " من حیرون" ... ساعت ها ما چندین اتود مختلف رو زدیم با بچه ها و به نتیجه نرسیدیم . من از بچه ها خواستم که بذارین از این محیط برم ولی بچه ها خیلی اصرار داشتن که نه! کار باید در بیاد , عجله ایه . ولی محمد بعد از چند ساعت به من گفت که: تو برو من متوجه شدم ... تو حست یجوریه که میری و کار رو در میاری . و من حس کردم که میلاد ترابی احساس میکرد حالا که من جدا شدم کار در نیاد . ولی وقتی بسمت خونه میومدم ... «دلمو دست تو دادم منِ دلتنگ احساسی» ... به قولی به ذهنم  رسید و غیر از اون چند مدل دیگه هم نوشتم که همون شبش به محمد زنگ زدم و گفتم کاره در اومده و من فردا صبح میام . و خوشبختانه کار در اومد واقعا برای من اون ساعات , ساعات خیلی سنگینی بود . چون هم عجله داشتیم و هم از طرفی استرس کاذبی به من وارد شده بود و فکر کنم از بین کارایی که با محمد دارم سخت ترین پروسه تولید رو داشته . که خدا رو شکر در نهایت خوب در اومد و مردم راضی بودن .



اما در مورد "حس آرامش" , ترانه بسیار زیبا , دلنشینه و متبحرانه که به توصیف عشق به خدا پرداخته . به نظر من اونجایی که میگه "صدام کن که قفل دلم باز شه" به این عبارت "ادعونی استجب لکم" برمیگرده . چون خدا همیشه ما رو صدا میزنه ، این ماییم که باید دعوتش رو بپذیریم و اینجاست که عشقی از جنس لیلی و مجنون شکل میگیره . و در جایی مهربانی هم تراز بارون آورده شده چون بارون نمونه کامل رحمت و مهربانی خدا برای بنده هاشه. حس خودتون هم همینه؟
واقعیتش رو اگه بخوایم بدونین ... من این کار و اصلا برای محمد علیزاده نساخته بودم! این کار برای خودم بود . یعنی همینطوری خلق شده بود . این ترانه کاملا حسی بوده و احساس میکنم هر آدمی وقتی بخواد درد و دل کنه با خدا ... با اینکه خدا همه جا هست  ولی بصورت جسمی که روبرتون نیست! بنابراین تو ترانه به هر حال همیشه اون اغراق و حالت رویایی وجود داره که ما یکسری تشبیهاتی آوردیم که یا خدا رو زمینی کردیم یا خودمونو آسمونی! سعی کردیم هم تراز کنیم کسی رو که خیلی از ما بالاتره ولی میخوایم که بهمون کمک کنه . تشبیه لیلی و مجنون هم همیشه بین عشاق وجود داشته  و اون قسمت "صدام کن تا قفل دلم باز شه" دقیقا میتونه این مفهوم رو داشته باشه که همین صدام بکن , یعنی میخوام صدات بکنم! وقتی کار به این حد عشق میرسه اینکه معشوق شما رو صدا کنه یا شما معشوقو صدا کنین فرقی نداره . چون هر دو عاشقن و جایگاه  عاشق و معشوق یکیه وقتی که هر دو همو میخوان .


اما در مورد همکاریتون در آلبوم دلت بامنه:  دو تا ترک که از بهترینها هستند به قلم شماست , "برگرد" و "دلت با منه" . یه نکته ای که وجود داره اینه که این دو تا کار غمگین هستند اما آرامش رو به شنونده هدیه میکنند این حسیه که تو تمام کارهتون با محمد دیده میشه . این امید داشتنه زاییده ذهن خودتونه یا بهتر بگم خط فکریتون اینطور هست که امید رو به شنونده هدیه بدین؟ مثلا در مورد "دلت با منه" که از ناامیدی شروع میشه اما با امید خاتمه پیدا میکنه.
ببینین , اتفاقا بنظرم یکم برعکس اینی هست که شما گفتین! بیشتر اون فضایی که ناخداگاه قلمم به سمتش میره اتفاقا حتی اگر خیلی مثبت و شاد هم باشه توش یه دلتنگی و غمی هست . مثلا "دلت با منه" داره قضیه دلتنگی و غمی رو تعریف میکنه که داره به طرف مقابل امید میده ولی همه اینا تموم میشه ... بله این امیدی که شما میگید توش هست . ولی بیشتر از اینکه این امید و امیدواریه تو کارای من جزء شناسنامم باشه , بیشتر اون غمه و دلتنگیه همیشه تو کارایی که مینویسم رگه هاش مشخصه ... حالا من با محمد تاحالا کار شیش و هشت انجام ندادم ولی اگر روزی یک قطعه شاد کار کنیم حتما رد پای غم و نگرانی رو خواهید دید .


یعنی این جمله که شما از غم به امید میرسین , درست نیست ؟
چرا ... صد درصد تو "دلت با منه" ما از یک دلتنگی ... غم نه!  از یک دلتنگی به یک امیدواری میرسیم و تردیدی نیست و توی "برگرد" از شرح یک شب و دوران تلخ داریم به التماس میرسیم و به امید نمیرسیم ... در "دلت با منه" حق با شماست ولی تو "برگرد" نه! یک فضای غمناکیه که پر از التماسه .


قطعه "برگرد" یکی از هیت ترین کارهای محمد و پر دانلودترین اثر محمد در سایت معروف دانلوده , اگرچه نقدهایی بهش بوده من جمله: ترانه کوتاه و ترجیع بند و طولانی , اما به دل نشست... به نظر شما عامل موفقیتش چی بود؟
این انتقاد بیشتر به ملودی وارد میشه ... چون من ترانه رو روی ملودی نوشتم , اما همین ترجیع بند طولانی کاملا جواب داده . در مورد بخش دوم سوالتون ... ببینید هر کاری که محمد علیزاده اجرا میکنه یکی از دلایل موفقیتش صدای ایشونه ... چون که صداشون به شدت گیراست  و منتقل کننده حس ترانه و ملودیه ... پس اولین عامل رو من صدای خیلی خوب محمد میدونم . ملودی کار هم بسیار خوب بود . همه نکات "برگرد" بنظرم خوب بود و انتقادی از نظر من بهش وارد نیست . یه نکته ای هم که هست : من چند وقت پیش که با محمد صحبت میکردم محمد اعتقاد داشت که "برگرد" خیلی بیشتر از اینا هم باید مورد استقبال واقع میشد که من احساس میکنم شاید حق با محمد باشه و "برگرد" خیلی بیشتر از اینا هم میتونست گل کنه و شنیده بشه .


به نظر میرسه که خط فکری نزدیکی به محمد علیزاده دارین که اینقدر زیبا ترانه و ملودی با هم مچ میشن!
منم احساس میکنم این نزدیکی وجود داره . برای اینکه من هیچوقت برای همکاری با محمد بصورت فشرده مثلا نرفتم بگم بیا کار کنیم یا محمد نیومده بگه بیا کار انجام بدیم! هر بار من زنگ زدم و گفتم محمد یه چیزی نوشتم ... تا گفتم یه چیزی نوشتم , خودش متوجه شد و گفته قرار بذار همدیگه رو ببینیم ... چون میدونم چی نوشتی ... من احساس میکنم این خط فکری نزدیکه به چند دلیل : یکی اینکه دلامون از هم دور نیست ... یکی اینکه کارای موفق داشتیم و خوشبختانه همه کارایی که با محمد داشتم موفق بوده و میدونم که فاکتورهای موفقیت تا حدی چه خواهد بود ... و نکته دیگه اینکه من خوشبختانه چون طرفدار صدای محمد علیزاده بودم از گذشته و خواننده ای که خیلی دوست داشتم باهاش کار کنم محمد علیزاده بوده , صداشو دنبال کردم و خوب میدونم چه کلامی رو محمد خوب میتونه ادا کنه ... «میخوام بیام تو آسمون دورت بگردم» فقط مال محمد علیزادست ... هر کس دیگه ای میگفت «دورت بگردم» اینقدر جذابیت نداشت ... «از احساس همدیگه حظ میکنیم» رو محمد باید میخوند و خوشبختانه خوند و موفق شد . من فکر میکنم صدای محمد رو خوب میشناسم و میدونم چه چیزایی باید نوشته بشه و خیلی هم به همکاری های آیندمونم خوشبینم .


از بین آثار محمد و قطعه هاش کدوم قطعه رو بیشتر دوست دارین؟
یدونه کار داره محمد تو آلبوم سوپرایزش که ملودی حمید عسکری هستش ... "تو که اینجوری نبودی"  اونو خیلی دوس دارم و واقعا کارش به دلم نشست ... ترانه "خداحافظ همین حالا" رو واقعا دوست دارم ... یه کاری باز قبل تر داشت که تیتراز برنامه فوق العاده بود که «دعوتت میکنم امشب به نبودنم به یادم // تو به من دنیا رو دادی من به تو خاطره دادم» ... از کارای جدیدتر هم اگر بگم  , تو همین البوم "دلت با منه" ... کارای خودمو دوست دارم و بایدم دوست داشته باشم چون خودم خلقشون کردم .  ولی غیر از اونا ترانه "غم دنیاس" رو دوست داشتم و "شهر باران" که واقعا عالی بود .


نظرتون درمورد شخصیت و نوع کار کردن محمد چیه؟ تو مصاحبه 27 دی 88 تو سایت یزدفردا نظرتون در مورد محمد علیزاده این بوده «آرزومه باش کار کنم» ، آره واقعا؟ حالا حدود 5 سال ازش میگذره و شما اینجایی پیش محمد علیزاده!
بله بله ... من گفتم تو صحبتام ... من آرزوم بوده با محمد کار بکنم ... و اسفند سال 91 که آلبوم "دلت با منه" منتشر شد , به آرزوم رسیدم ... هنوزم میگم: هنوزم آرزومه که با محمد علیزاده همکاری داشته باشم ... هیچ تردیدی دَرِش نیست! وقتی یک صدا اینقدر زیبا و خوش احساسه , هرکسی باید آرزو کنه که باهاش کار داشته باشه .


غیر از محمد علیزاده به کار کدام خواننده ها بیشتر اعتقاد داری؟
من با هر کسی که پرنگ کار میکنم مطمئن باشین که بهش علاقه دارم و به هیچ وجه نمیتونم غیر از این با کسی همکاری بلند مدت داشته باشم ... مثلا بهنام صفوی واقعا صدای گرمی داره ... و من قبل از اینکه کار بکنم هم شنونده تراکهاش بودم ... و در طول کار هم با علاقه کار کردم و اگر روزی هم باشه که قراره دیگه باهاش کاری نکم , حتما مخاطب کاراش خواهم ماند چون صداشو دوس دارم ... مثلا شهاب رمضان رو من دوست دارم که باهاش کار میکنم و خودشم صدای دلنشینی داره ... عماد طالب زاده هم همینطور . ماهان بهرام خان و چند نفر دیگر هم هستن که همکاری فشرده ای با هم داریم . در کنار همه اینها باید به سعید شهروز هم اشاره کنم که از دوران نوجوانی تا به امروز خواننده محبوب من بوده و هست .


از بین آثارت که با خواننده های دیگه کار کردی اگر بخوای 3ترک رو نام ببری کدوم ها هستن؟
اگر از کارای سال 93 بخوام بگم ... تراک "رفیقم باش" از بهنام صفوی رو دوست داشتم ... کار "بیزارم" عماد طالب زاده و همین طور "با تو میخندم" که رضا صادقی و شهاب رمضان با هم خوندن ... .


اینو قبول دارین که هر ترانه برشی از زندگی ترانه سراست؟
بخشی از زندگیش که صد در صد هست , چون لحظات زندگیش و صرف نوشتن اون ترانه کرده ولی اگر بخوایم بگیم که صد در صد تو زندگیش اتفاق افتاده , نه! حداقل برای من اینطوری نبوده .


بیشتر علاقه دارین تو چه ژانری ترانه بگین؟
بیشتر عاشقانه , عاشقانه نه تنها شیرین ... عاشقانه ای که شیرین نباشه ...


ترانه سرایی رو هم درس میدین یا در کارگاه شعر و ترانه خاصی فعالیت دارین؟
اولا خودمو تو اون حدی نمیبینم که بخوام پا تو کفش کسانی که بصورت اصولی این حرفه رو دارن کنم . البته خیلیا هستن که درس میدنا ولی از بین اونا تعداد معدودین که اصولی درس میدن . تجربشون خیلی بیشتره و من تا حدی تجربش رو ندارم که بخوام پا تو کفش این بزرگان بذارم . و دلیلی هم نمیبینم برای زیاد شدن کارگاه های ترانه ... چون وجود کارگاه های ترانه دلیلی بر این نیست که هر کسی میتونه این کار رو انجام  بده .



گفتن ترانه به خودی خود براتون راحت تره یا اینکه روی ملودی ترانه بگین؟ کلا نظرتون دراین حوزه چیه؟
وقتی یه ترانه سرایی , ترانه ای رو مینویسه پیش فرض ها همیشه چیزی رو میگه که به نفع ترانه سرا خواهد بود ولی وقتی روی ملودی ترانه مینویسه , پیش فرض اینو میگه که ماحصل کار به نفع خواننده باشه . بخاطر اینکه سوار کردن یک ملودی خوب روی یه ترانه آماده تو عصر حاضر که تعداد ملودی ساز خوبمون واقعا کمه کار بسیار سختیه . ولی ملودی سازها ممکنه ملودی ای به خاطرشون بیاد که ترانه سراها باید روش ترانه بگن . بخاطر همین من احساس میکنم که هر دوی اینا به خودی خود حس و حال خودش رو داره . حالا از بین کارای محمد علیزاده , چهار کار بوده که باهاش همکاری داشتم که دوتاش روی ملودی بوده و دوتاش شعر بوده که روی ترانه ملودی ساختن . ولی خوشبختانه شما از چهارتاش به خوبی یاد میکنید و معلومه که بازخورد خوبی داشته . هر کدوم فضای خودشونو دارن ... مثلا آلبوم "فوق العاده" تقریبا 90 درصد البوم رو روی ملودی نوشتم و راستشو بخواین ترجیح میدادم که این نود درصد به 50 درصد میکشید و ترجیح میدادم تعداد ترانه های اماده بیشتر بود . حالا تو البوم اخر محمد علیزاده برعکس بوده و کارایی که با محمد انجام دادم ترانه بوده که ملودی روش ساخته شده .


باید حس و حال خاصی موقع ترانه نوشتن داشته باشین؟ یعنی زمان و مکان و ابزار خاص؟ چون معمولا ترانه سرا ها یا شاعرا یه مکان روحانی برای خودشون دارن , برای شما هم اینطور هست ؟
همه چیز به اقتضای زمان و مکان و به قولی شرایط  بستگی داره . تو توضیحاتم در مورد "هوات و کردم" گفتم که تو اون مکان نتونستم ترجیع بند کار رو در بیارم ولی پشت فرمون کار تو ذهنم شکل گرفت . لزومی نداره حتما یه جای خاصی باشه ولی عموما من ترجیح میدم که توی اتاق خودم ترانه بگم از ساعت 12 شب به بعد و قبلش هم آمادگی فکریش رو داشته باشم .


یکم از دید مادی به ترانه سرایی نگاه کنیم : ترانه سرایی از نظر اقتصادی چطور پیش میره؟ آیا میتونه بعنوان حرف اول تامین درآمد کنه یا نه باید کنارش شغل دیگری هم داشت؟
ببنید اگر شما تبدیل به یک ترانه سرای حرفه ای بشین و تو بازار شناخته شده بشین و کلامتون خریدار داشته باشه , شاید بتونین تو یه مدت زمان نه تنها طولانی ترانه سرایی کنید . کاری که من دارم الان بنوعی انجام میدم . ولی صد در صد خیلی طولانی نخواهد بود چون استعدادهای جوون تر میان و شما هم سنتون میره بالاتر و ارتباطتتون با جوونا کمتر میشه ... بنابراین بهتره که یه شخص به ترانه سرایی بعنوان یک شغل نگاه نکنه . ولی اگر تو دوران اوج خوبی باشه ترانه سرایی هم مثل هر کار دیگه ای که اگر شما تو اوج باشین و کارتون حرفی برای گفتن داشته باشه میتونه درآمد خوبی داشته باشه , در آمد زاست ... ولی میگم خیلی ماندگار نیست ... حالا ما یه مشکل دیگه ای هم داریم اینه که : تو موسیقی بچه ها بیمه نمیشن و این واقعا جفای بزرگیه و مسئولان مملکتی باید به این توجه کنن که این بچه هایی که دارن کار میکنن واقعا دارن به مملکت خدمت میکنن . مثلا شما نگاه کنید اقای علیزاده تو سال مثلا 15 تا کنسرت میذاره , هر شب برای یک قشری یک اوقات فراغت سازنده خوب هنری رو فراهم میکنه ... پشت ایشون چندین نوازنده , تنظیم کننده و ترانه سرا از جمله بنده حضور داریم یعنی ماها نقش داریم تو چنین اتفاقی . اتفاقی که هم هنریه , هم فرهنگیه , هم تو چهارچوب اخلاق و دینه و... پس ما حق اینو داریم که بیش از اینا بها داده بشیم ... یه بیمه و بازنشستگی ساده فکر نمیکنم حمایت زیادی باشه .
اگه درست ببینیم یه ترانه سرا اصلا عاقبتی نداره ... خدا بیامرزه "مسعود هوشمند" رو که یکی از ترانه سراهای خوب تاریخ موسیقیه که کارای بسیار بزرگی انجام دادن . ایشون عموی "پیام هوشمند" هستن  که تو زمینه آهنگ سازی و تنظیم فعالیت داره . من اینو از پیام شنیدم که همیشه بهش میگفته که : «من تنها خونه ای که  از خودم دارم رو از پول ترانه سرایی به دست نیاوردم بلکه از حقوق وزارت دادگستری بدست آوردم» . یعنی هیچ چیزی از ترانه سرایی میتونه برای ادم نمونه اگر حواسش نباشه . یک بیمه ساده حداقل چیزیه که میتونه باشه .


به نظر و اعتقاد شما  تا چه اندازه مناسبه  که یک واژه مخصوص یک ترانه سرا باشه و در حقیقت شناسنامه او محسوب بشه؟
واژه ها تو مالکت کسی نیستن و کسی صاحب هیچ واژه ای نمیتونه باشه . ولی این وجود داره ... مثلا من خودم به یکسری کلمات مثل "چشم" یا "عکس" علاقه زیادی دارم و استفاده میکنم . ولی در کل هر ترانه سرایی یک امضایی داره ولی بخاطر زیاد بودن تعداد ترانه سراها و نزدیک بودن فضای کلی کلامی موسیقی باعث میشه این فضاها با هم قاطی بشن و اینکه شما با شنیدن چند بیت از ترانه متوجه بشید که مربوط به کدوم ترانه سراست اتفاق خوبیه و باید به اون ترانه سرا تبریک گفت .


ترانه های خودتون به شکلیه که یک خط حسی خاصی رو دنبال میکنه و بنوعی قابل پیگیریه , نظر خودتون هم به همین شکله ؟
من دقیقا چنین هدفی داشتم و دوست داشتم یک ترانم بیش از هر چیزی احساس داشته باشه و اگر این شکلی که شما میگید بوده باشه ... واقعا خوشحالم که دارم به هدفم نزدیک میشم . من یه دوستی دارم که خیلی برام عزیزه به اسم صادق نورانی که خواننده خوبی هم هست . اوایل سال 91 که آلبوم بابک جهانبخش منتشر شده بود . دو تا ترانه توش داشتم و چون تاحالا باهاش کار نکرده بودم بطوری ترانه هام متفاوت بود و برای صدای ایشون نوشته شده بود . اما صادق نورانی بعد از شنیدن کار برام زنگ زد و گفت من نمیدونم کدوم ترانه رو گفتی ولی دو تا کار شبیه کلام تو بود و فکر میکنم که تو اونو سروده باشی . من گفتمم که بعید میدونم که بتونی بگی! چون کارم تو این البم یکم متفاوت هست . ولی گفت که حس میکنم فلان ترانه ها رو تو گفته باشی و دقیقا درست هم بود . یکی از جاهایی که حس کردم این امضای کاریم داره به ثمر میشینه اونجا بود .


چرا فضای ترانه های امروز اینقدر به هم نزدیک شده و کمتر ترانه ای رو شاهد هستیم که جریانی نو توش اتفاق بیفته؟
من احساس میکنم حالا جدای از ترانه , فضای موسیقی ما به هم نزدیک شده . چون سعی کردیم برای اینکه کاری بگیره , اثری رو بسازیم شبیه فلان اثر و فکر نمیکنیم همون کاری که جواب داده سعی نکرده که شبیه کار دیگه ای بشه و دنبال فرم مستقلی بوده . دوست داریم بریم سراغ فضاهایی که جواب داده . مثل زمین فوتبال که همه دنبال یه توپ هستن . احساس میکنم این شکلیه که همه دنبال یک فضان و میخوان از موفقیت شخص قبلی پیروی کنن  . همه که میگم منظورم اکثریته و صدر درصدم نیست . و این اشتباهه و باعث میشه فضاها شبیه هم بشه .


ایا جامعه ی امروز و موسیقی پاپ ما به ترانه های اجتماعی نیاز داره؟
موسیقی پاپ ما به ترانه اجتماعی صد در صد نیازه داره . و فقط ملودی و ترانه عاشقانه مناسب نیست که ما فقط ترانه هامون عاشقانه باشه . ما نیاز به خیلی از فضاهای دیگه داریم ولی بنا به دلایل مختلف اینقدر محدود شدیم تو فضای عاشقانه صفر که یه وقتایی شاید یه سری کلمات اجتماعی دیگه خنده دار و غیر معقول به نظر بیاد که این اصلا خوب نیست . به نظرم باید بریم سمت فضاهای جدید . بعنوان مثال میگم : محمد علیزاده خواننده خوش احساسیه و فوق العاده خونده و حتما از این به بعد هم میخونه و ترانه عاشقانه رو بخوبی اجرا میکنه ... ولی همین الان من و شما بعنوان مخاطب موسیقی محمد علیزاده اگر ایشون فردا بیاد یه موسیقی اجتماعی بخونه شاید سخت بپذیریمش  و یا اوایل برامون سنگین باشه که ما که فقط کلمات عاشقانه و احساسی از زبان محمد علیزاده شنیدیم , بشنویم . فکر میکنم باید تمرین کنیم که  بریم به سمتش . که دنیای ترانه هامون دنیای بزرگ تری بشه و فضاهای مختلفی رو توش بیاریم . حالا اجتماعی یه بخششه و باور کنین که شاید بشه بخش های مختلفی بهش اضافه کرد .


تاحالا باخواننده ای که کارش رو بخواد غیر مجاز ارائه بده همکاری داشتی ؟... بهتر بگم , ایا ترانه برای یه خواننده مجاز و غیر مجاز با هم فرق داره؟
از نظر من تفاوتی با هم ندارن . البته کارایی که از طریق اینترنت منتشر میشه که هیچکدوم مجوز نمیگیرن! چون اگر بخوان مجوز بگیرن , با این سختگیری ای که وجود داره مثلا آقای علیزاده حتی یدونه کار هم شاید نتونن در سال منتشر کنن . بنابراین شما نمیتونین مجوز رو خیلی ملاک قرار بدین برای این بحث . اگر منظورتون خواننده هایی هستن که فضای غیر از محدوده ایران رو دارن , من تاحالا براشون ترانه ای ننوشتم . برای من نوشتن ترانه فضای کلیش فرقی نداره و کسی که داره با من کار میکنه باید فضای منو بپسنده که کار کنه . انعطافی هم که نسبت به خواننده های مختلف میتونم به خرج بدم نهایتا 20 درصد باشه و بسته به شرایطشون . ولی در نهایت فضای محمد کاظمی همینه که هست .


اینروزا جمله ای مشهور شده که میگن: "هرکس از خانوادش قهر میکنه میاد خواننده میشه" نظرتون چیه؟ واقعا اینطور که میگن ساده است؟
من نمیگم اون کسایی که میخوان خواننده بشن همشون باید برن خواننده شن! ولی مطمئنا یه علاقه ای بوده . ممکنه یک کمبودی , البته میگم کمبود از جنبه منفیش نیست منظورم یک نیازه . حس میکنم اون کسی که اولین بار این جمله رو گفته مطمئن باشید خود اون شخص کسی بوده که از خانوادش قهر کرده و خواسته یه جمله ای هم اختراع بکنه .بنظرم توهین تو هر زمینه ای مناسب نیست لذا هرکسی که این جمله رو مطرح کرده شعور خودشو رسونده .



اصلا یک ترانه سرا مخصوصا کسی که آوازه داره ، حاضر به همکاری با یک تازه وارد هست؟ خودتون این ریسک رو میکنین؟
بستگی به دیدگاه ترانه سرا داره . یه موقعی ترانه سرا به یه جایگاهی میرسه و میگه فقط میخوام با برجسته ها کار کنم . ولی فکر میکنم تمام ترانه سراهایی که داریم همشون با تازه وارد ها کار میکنن ... چون کسایی که الان معروف شدن یه روزی تازه وارد بودن و بنظرم رسوندن یه صدای جدید و یه آدم ابتدای راه به یه جاهای خوبی از مسیر افتخارش خیلی بزرگ تره .


بعضی ترانه سراها این دید رو دارن که مثلا احساسی که پای ترانه گذاشتیم ممکنه به هدر بره :
بله این که شکی توش نیست و خیلی کارا ممکنه هدر بره اما بالاخره این هدر رفتنه جزئی از مسیره .  شما اگر بخواین از تهران تا مشهد برین باید کلی بنزین بسوزونید ولی اگر این بنزینه نسوزه که به مقصد نمیرسید! این هدر رفتنه  هم جزئی از کاره . که البته اسمشم هدر رفتن نمیشه گذاشت .


مابین هوادارانمون و بچه های سایت ترانه سراهایی داریم که سعی دارن حرفه ای کارکنن . حرفتون با اونا چیه؟ بعضیاشون شهرستانن و مشکل دارن، اما استعداد دارن و تلاش میکنن :
باور کنید بچه های ساکن در شهرستان فکر میکنن شرایطشون سخته , تهران شرایطش خیلی سخت تره  بخاطر اینکه تعداد خیلی زیاده .  اگر تعداد انجمن ها رو بشمارید , خیلی زیاد هستن .  اگر تفکر اینه که خواننده ها اکثرا تهرانن پس راحت تره! باور کنید بسیاری از خواننده ها  از شهرستان ها ترانه ها براشون ایمیل میشه و ارتباطای دیگه ای دارن ... اگر این شکلی نیست پس چجوریه که خیلی از ترانه سراهای ما دارن برای خواننده های اون سر دنیا ترانه میگن و کار میکنن . از طریق ایمیل بوده  , از طریق پشتکار بوده . من خیلیا رو خودم میشناسم که از شهرستان دارن کار میکنن و موفق هم بودن و این و باید بدونیم که خیلی از خواننده های ما بچه شهرستانن , مثلا ترانه سرایی که داره تو شهرستان ترانه مینویسه اگر یکذره توقعاتش رو پایین نگه داره و رویایی نکنه ... شاید بتونه تو همین شیراز با یکسری خواننده کار کنه و از همون شیراز اون خواننده پا بگیره ... مگه رضا صادقی و محسن چاوشی و بهنام صفوی و حمید عسکری از کجا اومدن؟ از شهرستان اومدن دیگه . مطمئنا از همین شهرستانامون کسانی هستن که بعدها میتونن تبدیل به ستاره بشن . اما ماها مشکلمون اینه هیچوقت دور و برمون رو نگاه نمیکنیم و دوست داریم اون تهش رو ببینیم . مطالعه , تمرین و پشتکار و دوری از حواشی هم بنظرم کلید واژه های موفقیت تو این زمینه هستن .


خاطره جالبی از گفتن شعر هاتون یا خاطره ای با محمد علیزاده دارین که بخواین تعریفش کنین ؟
فکر میکنم "دلت با منه" هم داستان جالبی داره ....سال 90 بود ... من و محمد با هم باشگاه میرفتیم .. زیر نظر یه مربی یه مدت کوتاهی تمرین میکردیم ... یه روزی وقتی که برمیگشتیم محمد گفت: یه نفر بهم مراجعه کرده و ازم ملودی میخواد , ترانه ای اگر هست بیار که روش سوار کنیم و تحویل بدیم . بعد از اینکه یه چیزی خوردیم , نشستیم  پای ترانه "دلت با منه" ... محمد "دلت با منه" رو ساخت به نیت کس دیگه ای اما  بعد شرایط طوری شد که هم ترانه خوب از آب در اومد و هم اون شخص که در خواست داشت کلا  از خوانندگی منصرف شده بود . این اتفاقی بود که بنظرم جالب بود چون خیلی ناگهانی "دلت با منه" ساخته شد و شد یکی از ترانه های موفق آلبوم . یروزم من خونه بودم و خیلی هم دیر وقت بود ... دیدم محمد زنگ زد و من گوشی رو برداشتم ... و من هیچوقت یادم نمیره , محمد چند بار این جمله رو تکرار کرد و گفت : «شیر مادرت حلالت» ... پرسیدم که چی شده؟ گفت که : این "برگرد" رو دارم میشنوم ... چه کاری شد !! ...


بلطف محمد و انگیزه هواداراش  , طرفداراش یجورای خاصی شناخته شدن و خارج از بحث هواداری حرفای خوبی برای گفتن دارن . نظرت در مورد هوادارای محمد چیه ؟
بسیار پر شور , بذار از یه واژه خودمونی استفاده کنم ... بسیار باحال و با معرفت هستن و من لذت میبرم  وقتی کنسرتاش میام ... چون طرفداراش از جون مایه میذارن ... یکی از نکات برجستشون هم اینه که سن و سال توشون مطرح نیست و از هر قشری دنباله روی هوادارین ... و این خیلی خوبه . و ازشون خیلی ممنونم که تقاضای این چنین مصاحبه ای رو داشتن و این نشون میده  که ادمای با معرفتی هستن . من امکان داره با خواننده هایی باشه که خیلی بیشتر از اینا همکاری کردم ولی هواداراشون اینطور که هوادارای محمد علیزاده معرفت نشون دادن , نشون ندادن . و همه اینا از این نشات میگیره که خوانندشون هم آدم با معرفتیه .


میشه یکی از شعر هاتون رو که خیلی دوسش دارین و ترجیحا منتشر نشده ، به مخاطبای این مصاحبه هدیه بدین ...
یه کاریه که دو سه سال پیش با محمد انجام دادیم و من خیلی معتقد بودم که باید تو البوم "دلت با منه" منتشر میشد و محمد خیلی معتقد بود که در آینده بصورت تک تراک منتشر شه که هنوزم این اتفاق نیفتاده رو براتون میخونم : «یه وقتایی برای گریه کردن , هوای ابری و بارونی خوبه // همین اشکی که از چشمات میریزه , واسه زخم دل زندونی خوبه ..... یه وقتایی مسیر زندگیمون , اسیر پیچ و دست انداز میشه // تو از روی زمین پا میشی اما , دوباره بند کفشت باز میشه»


و حرف آخر ...
تشکر میکنم از همه طرفدارای محمد علیزاده که اینقدر پرشور پای خوانندشون وایستادن و امیدوارم همچنان وایستن و اینو بدونن که هر خواننده ای ممکنه اوج و فرود داشته باشه  ... اگر یک دوره ای خدایی نکرده فرودی تو کار محمد علیزاده پیش اومد به قولی پشتش باشن و نشون بدن که با معرفت ترین طرفدارای موسیقی پاپ در بعد از انقلاب هستن .  تا حالا که من همینو ازشون استنباط کردم . ایشالا که همینطور هم ادامه داشته باشه ... .




تشکر ویژه داریم از محمد کاظمی عزیز که با توجه به همه مشغلاتی که داشتن پای این صحبت نشستن و با حوصله به تمامی سوالات پاسخ دادند . برای محمد کاظمی عزیز آرزوی بهترین ها رو هم در زندگی هنری و هم در زندگی شخصی خواهانیم . همچنین از دوستان عزیزمون در سایت: الهه بهادر , ارمیا جوهری , نغمه بهرامی , نینا رزمی و فرشته آسمانی که در نگارش این مصاحبه یاری رسان بودند کمال سپاس را داریم .





کلمات کليدي : مصاحبه مفصل جذاب و خواندنی با محمد کاظمی , مصاحبه با ترانه سرای قطعه هوات و کردم , مصاحبه با ترانه سرای قطعه دلت با منه , مصاحبه با ترانه سرای قطعه برگرد , مصاحبه با ترانه سرای قطعه حس آرامش , مصاحبه کامل با محمد کاظمی , اولین مصاحبه محمد کاظمی با سایت رسمی هواداران محمد علیزاده , مصاحبه اختصاصی با سید محمد کاظمی , بیوگرافی محمد کاظمی , مصاحبه جذاب سایت رسمی محمد علیزاده با محمد کاظمی , گفتگوی جذاب با محمد کاظمی , مصاحبه دلنشین با محمد کاظمی , مصاحبه با محمد کاظمی , سایت رسمی محمد علیزاده , سایت رسمی هواداران محمد علیزاده , mohammad kazemi , mohammad alizadeh .
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 2 مرداد ماه ، 1393 توسط Alizadeh_Fans  چاپ مطلب


نام شما: [ کاربر جدید ]

عنوان:
 
نظر:


:) ;) |) :- :( :0 :# *) ^) +)) :} |(( @: (:) :? :**

کد امنيتي : cep97rat
تايپ کد امنيتي : [ بازگشت ]

█توجه توجه█

بازدیدکنندگان و هواداران غیر عضو مجوز ارسال نظر و پیشنهاد در مورد مطالب این سایت را ندارند!

برای ارسال نظرات و پیشنهادات و استفاده از سرویسهای مخصوص کاربران و هواداران عضو فرم عضویت را تکمیل نمائید .

مرسی (امتیاز : 1)
توسط razieh1366 در مورخه : پنجشنبه، 2 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مرسی مرسی واقعا عالی بود .......پایدار بمونید



مصاحبه عالی .. (امتیاز : 1)
توسط davidbarcelona (mahyamessi@yahoo.com) در مورخه : پنجشنبه، 2 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://mazhabi-as.blogfa.com/#
مصاحبه واقعا عالی بود تشکر از مدیریت و تشکر ویژه از آقای کاظمی عزیز



سپاس و آرزوی موفقیت (امتیاز : 1)
توسط 62225 در مورخه : پنجشنبه، 2 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://www.mohammadalizadeh.ir/
از محمد کاظمی بسیار سپاسگزارم برای وقتی که گذاشت. شنیدن جزئیات شکلگیری یه ترانه به خودی خود شیرین هست و اگر باهاش خاطره داشته باشیم شیرینتر هم میشه. مجید جان سپاس



تشکر (امتیاز : 1)
توسط nafas93 در مورخه : پنجشنبه، 2 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://onlygod1.blogfa.com/
سلام مجید جان مرسی بابت این مصاحبه دلنشین وبعدش یه تشکر از آقای کاظمی بابت این همه صداقت بیان و یه تشکر ویژه تر برای کارای قشنگشون موفق باشین



مرسی (امتیاز : 1)
توسط fatimataa در مورخه : پنجشنبه، 2 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مرسی بابت مصاحبه خوبی که انجام دادین مرسی



مرسى (امتیاز : 1)
توسط hannane در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مصاحبه بسىار عالى بود , از آ قاى محمد کاظمى تشکر مىکنم بابت طبع لطىفشون.



مرسی مرسی (امتیاز : 1)
توسط djmro در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مرسی از همه دوستان و مرسی از سیدمحمد عزیز.ولی خدا وکیلی این متن خیلی زیاد بود .چشمم درد گرفت.--یا علی--



مرسی (امتیاز : 1)
توسط soltan در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
ممنون بابت مصاحبه...بسیار عاااالی بود امیدوارم در آینده هم شنونده ی اشعار پُرمحتوای ایشون با صدای زیبا و احساسی جناب علیزاده باشیم..براشون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم........



عاليه (امتیاز : 1)
توسط starfall (www.catpink2013@yahoo.com) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
(



مصاحبه (امتیاز : 1)
توسط sahar2 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مصاحبه بسیار جذابی بود از این لحاظ که همه موارد و نکته ها تو مصاحبه بهش پرداخته شده بود مرسی از اقای محمد کاظمی وقت گذاشتن مرسی مجید جان برای تهیه یک مصاحبه درخور هوادارای محمد عزیز این یعنی اهمیت دادن به کارای اقای علیزاده و علاقه ی هوادارا.................مچکرم



عالی (امتیاز : 1)
توسط avalinbare در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
سپاس از جناب اقای کاظمی و دوستان عزیزمون در سایت



mahnaz7 (امتیاز : 1)
توسط mahnaz7 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
به نام خدا. دستتون درد نکنه از صحبتای ایشون استفاده کردم .امیدوارم که در کارشون روز به روز موفق تر بشن , فقط نمیدونم چرا احساس میکنم که ایشون خیلی جوون تر به نظر میرسه و اصلا سنشون بهشون نمیخوره.یاحق



عبدالجبار حسینی (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
سید عزیزم . من عاشق ترانه هاتم و وقتی تو قاب صدای محمد علیزاده میشنومشون دیوونم میکنن....... ایشالا همیشه زنده باشی و همینطور ترانه بگی و ما لذت ببریم.. مرسی از مصاحبه



مرسی مرسی (امتیاز : 1)
توسط fateme-a در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
واقعا عالیه..به این میگن مصاحبه کامل واقعا!دم همتون گرم..پایدار بمونین الهی



تشکر (امتیاز : 1)
توسط anna-Ahadi (jasminaَ.َAhadi@yahoo.com) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
سپاس فراوان اول از همه از اقای کاظمی عزیز که وقت گذاشتن و به همه سوالا با حوصله جواب دادن .اقای کاظمی قلمتون حرف نداره من که بقول ترانه خودتون باش نفس میکشم وامیدوارم که همکاریتون با اقای علیزاده ادامه داشته باشه. و براتون بهترینارو از خدای مهربون میخوام . وتشکر ویژه از همه دوستای خوبم الهه جوووونم اقا مجید عزیز ،نغمه عزیززززم ،نی نا وفرشته گلم واقا ارمیا که برای این مصاحبه خیلی زحمت کشیدن



ترانه سرایی که حرف دلمونو میزنه.... (امتیاز : 1)
توسط naghmeh1362 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
خسته نباشید میگم به مجید عزیز و جناب کاظمی برای این مصاحبه مفصل و متنوع. خیلی از سوالات دوستانمون در قسمت نقد آثار پاسخ داده شد. شنیدن ماجرای سرودن ترانه ها خیلی جالب بود.ممنون از نکات خیلی خوبی که برای دوستان علاقمند به ترانه سرایی اشاره کردند. امیدوارم همیشه موفق باشن.



مرسی (امتیاز : 1)
توسط fatemeh-S در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
*به توکل نام اعظمت *بسیار بسیار سپاس از سید محمد کاظمی نازنین که وقت گذاشت و به سوالات پاسخگو بود و سپاس از همه ی کسانی که در تهیه ی این گزارش یاری رسان بودن پایدار بمونید



پیروج (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
چه مصاحبه ای بود! دمتون گرم تاحالا مصاحبه به این کاملی و باحالی نخونده بودم. اقای کاظمی برگرررد عالی بود به امید همکاری بیشتر



هوآتو کردم وتو این روزا. باخیالت نفس میکشم وبه جز تو امیدم کیه...... (امتیاز : 1)
توسط mahta678 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
آقا مجید دست گلتون درد نکنه



حرف های شنیدنی... (امتیاز : 1)
توسط fereshte (asemani.1374@gmail.com) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
چه حرف های خوبی زده شد.خیلی از جوابها واقعا جای فکر دارن...و من به شخصه واقعا درس گرفتم.برای بحث بیمه واقعا داره کم لطفی میشه.جوونای امروزی اکثرا از موسیقی روحیه میگیرن و میتونن ادامه بدن به کمک به مملکت.خب بانیان این قضیه قطعا باید حمایت بشن.هرچقدر هم ما مردم از نظر معنوی و روحیه هوای این عزیزان رو داشته باشیم٬ نون و آب و تضمینی برای آینده شون نمیشه.در مورد شهرستان...گفتید خواننده ها و ترانه سراها از طریق ایمیل در ارتباطن.مسلما اسم و رسمی داشتن که این اتفاق افتاده.حالا شما نگاه کنید که بانویی تحت شرایط سنتی اطرافش در شهرستان کارمیکنه و حتی هیچ آشنایی نداره.اما واقعا مسممه که کارش رو به مقصد برسونه.دارم شرایط خودمو میگم.منظورم اینه که نمونه زنده هست و از شاید و باید حرف نمیزنم.خب...باید چه کرد.چون واقعا شرایط سخته...واقعا از خدامیخوام راه رو خودش باز کنه.در مورد ارادت و تواضعی که نسبت به هواداران آقای علیزاده داشتید واقعا سپاسگزارم.همیشه سعی کردیم هوادار دلی و احساسی باشیم و خدارو شکر بقولی شهره شهر شدیم...خداروشکر.محمد کاظمی عزیز واقعا سپاسگزارم از پاسخ های درست و منطقی.شنیدنش خیلی کمک کرد.سپاسگزارم و براتون از خدای بزرگ آرزوی موفقیت روز افزون دارم.مجید جان از زحمتی که برای این مصاحبه مفصل و خوندنی کشیدین واقعا و واقعا سپاسگزارم.هردو عزیز خداقوت...



مصاحبه مفصل , جذاب و خواندنی با محمد کاظمی (امتیاز : 1)
توسط amirshojaee در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
عجب مصاحبه توپی بود , مفل و شیرین...منکه عشق برگرد هستم لذت بردم از اینکه خالق برگرد مصاحبه شد...کلا ار دو حرف آقای کاظمی خوشم اومد..."برگرد" رو همیشه بیشتر دوست داشتم ولی بعد که منتشر شد من تازه فهمیدم "دلت با منه" چقدر کار خوبی در اومده...یروزم من خونه بودم و خیلی هم دیر وقت بود ... دیدم محمد زنگ زد و من گوشی رو برداشتم ... و من هیچوقت یادم نمیره , محمد چند بار این جمله رو تکرار کرد و گفت : «شیر مادرت حلالت» ... پرسیدم که چی شده؟ گفت که : این "برگرد" رو دارم میشنوم ... چه کاری شد !! ... مرسی آقای کاظمی ما هستیم تا تهش با محمد جان و مرسی از بچه های سایت خدا قوت.



آقای احساس (امتیاز : 1)
توسط sarahgoli در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مرسی مرسی محمد کاظمی ... مصاحبه ی عالیه بود !!!



نی نا (امتیاز : 1)
توسط neyna (z.razmi@yahoo.com) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
با تشکر از مدیران عزیز برای این مصاحبه ی بسیار عالی و همینطور اقای کاظمی برای در اختیار گذاشتن وقتشون و جواب های خیلی کامل واقعابه سلیقه ی ایشون تبریک میگم که از اقایان سرفراز و صحرایی نام بردن . در بخشی از مصاحبه به مقوله ی ترانه های اجتماعی بسار زیبا اشاره کردن و خیلی پاسخشون خوب بود به نظر من ارزشش رو داره که جناب علیزاده در سال های جوونی یک ترانه ی اجتماعی کار کنن تا باز خوردش رو ببینن یک کار ارزش ریسک داره. حد اقل اگه ذات ترانه اجتماعی هم نباشه میتونه عاشقانه- اجتماعی باشه. و باز هم از دوستان خوبم برای این مصاحبه سپاسگزارم



ممنون آقای کاظمی (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
با تشکر فراوان از همه ی دوستانی که برای این مصاحبه تلاش کردن و با یه عالمه تشکر و قدردانی از آقای کاظمی که وقت گذاشتن و باهامون حرف زدن و خاطرات شیرینی رو تعریف کرن از همکاریشون با آقای علیزاده.... مرسی مرسی از همه...



مصاحبه (امتیاز : 1)
توسط samaneh19 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
دستتون دردنکنه واقعا هم سوالات خوبی پرسیده شده بود هم آقای کاظمی خیلی زیبا و کامل به سوالات پاسخ دادند خیلی خیلی متشکرم



سپاسگزارم (امتیاز : 1)
توسط Sofia در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
واقعاً ممنونم از دوستان سایت برای ترتیب دادن این مصاحبه جامع و کامل،سوالای خیلی خوبی از آقای کاظمی پرسیده شده بود و صد البته پاسخ های ایشون هم فوق العاده و آموزنده بود،بینهایت از ایشون برای صرف این زمان و احترام به هواداران محمد علیزاده سپاسگزارم.



مررررررررررسی (امتیاز : 1)
توسط fkh (......................................) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://behtarin-lahzeh.blogfa.com
مررسی از الهه عزیز و دیگر مدیران سایت بخاطر این مصاحبه!! و ممنون از آقای کاظمی بابت این همه تعریف و تمجید ما تا آخرش هوای آقای علیزاده رو داریم اگرم کم بشه نسیممون باز گیرشونه.......مدیران محترم میشه جواب بدین اون عکس آقای علیزاده که نوشته soon چیه البته تو قسمت اطلاعیه!!!!!



واقعا عالی وبی کم وکاست بود (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
درابتدا باید ازآقای کاظمی وهمینطور ازتهیه کنندگان این مصاحبه شیرین ومفیدتشکر کنم ودر ادامه اینکه من خودم ترانه سرا هستم وسخنان ایشون منو مصمم ترکرد ولی یه فرق بسیار زیادی من با ایشون دارم اون اینکه اگه روزی به صورت حرفه ای شروع به کار کنم فقط بامحمد علیزاده همکاری خواهم داشت (یاعلیزاده یاهیچ کس)چون الان بسیاری ازدوستان وآشنایان برای دل خود ویا خواننده های نسبتا تازه کار درخواست ترانه میکنن ولی هربار هرترانه ای که میگم باخودم مگویم حیف نیست به دست کسی جزمحمدعلیزاده برسه



کیمیا (امتیاز : 1)
توسط siiiib (www.siiiib76@gmail.com) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
دونستن پشت صحنه ترانه خیلی جالب والبته مهمه که توی این مصاحبه اهمیت احساس و صدا و متن و ملودی و خیلی چیزای دیگه به چشم میخوره.فکر میکنم قلم محمدکاظمی و صدای محمدعلیزاده همون چیزهایی هستن که برای شنیدن احساس هماهنگی خوبی داره.واقعا بیمه هم از جمله کارهای ضروری هست که باید در اولویت قرار بگیره وامیدوارم این اتفاق هرچه سریع تر صورت بگیره .کمال تشکر رو از محمدکاظمی دارم که وقت گرانبهاشون رو برای این مصاحبه گذاشتن و زحمات بچه های مدیریت و بچه های دیگه ای که دربخش نگارش مصاحبه زحمت کشیدن واقعا قابل تقدیره. مرسی مرسی از همه ی زحماتتون



خیلی مصاحبه ی جالبی بود (امتیاز : 1)
توسط samanehn در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
خیلی عالی بود .مرسی از همه ی عزیزانی که این مصاحبه رو تهیه کردن و با آرزوی موفقیت و شادکامی همیشگی برای آقای محمد کاظمی.



شاهکار (امتیاز : 1)
توسط mh-sahba در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
همه ی این قطعات شاهکارن شاهکار ممنون



مصاحبه بینظیر با خالق برگرد (امتیاز : 1)
توسط Maryam-73 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
یه خسته نباشید ویژه خدمت سید محمد کاظمی عزیز که با وجود مشغله هایی که دارند ولی با صبر و حوصله و با دقت و ذکر تمامی جزئیات پاسخگوی سوالات بودند.یک دنیا سپاس جناب کاظمی... نکات بسیار خوبی رو از حرف هاتون چه در مورد حیطه کاریتون و چه در مورد ترانه هایی که برای محمد علیزاده کار کرده اید متوجه شدم و باز هم تشکر برای وقتی که گذاشتید ....آرزوی موفقیت های بیشتر براتون دارم .به قول محمد علیزاده پایدار بمونید و در آخر تشکر از مدیرت محترم برای چنین مصاحبه بینظیری (



مصاحبه (امتیاز : 1)
توسط shirin1 در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
سلام ... خیلی مصاحبه خوب و کاملی بود .... مرسی. برای آقای محمد کاظمی عزیز آرزوی موفقیت دارم ....



مررررررررررسی (امتیاز : 1)
توسط fkh (......................................) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://behtarin-lahzeh.blogfa.com
تشکر از الهه جون!!!!!



امیدوارم! (امتیاز : 1)
توسط raana661378 (raana661378@yahoo.com) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://bigwriters.blogfa.com
با تشکر از اقای کاظمی و بقیه دوستانی که در تهیه این گزارش کمک کردن! امیدوارم هیچوقت نزولی رو در کار این دو عزیز شاهد نباشیم!



مرسی مرسی (امتیاز : 1)
توسط nasim در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
مرسی مصاحبه خوب و جذابی بود



وووووووووووویییییییی!!!! آیا فقط منم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (امتیاز : 1)
توسط fkh (......................................) در مورخه : جمعه، 3 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://behtarin-lahzeh.blogfa.com
سلام میخواستم از یه اتفاق نادر با خبرتون کنم دیشب ساعت00:55 شبکه سلامت تو رادیو آهنگ برگرد از خدای احساس ایران محمد علیزاده پخش کرد یه نفر اس ام اس داده بود که این آهنگ اینقدر با انرژی بوده این ساعت با خونواده ورزش کردیم..... آقا جون خواننده همین آهنگ بخاطر عدم مزاحمت برای همسایه ها برا صعود تیم ملی بالش گاز میگیره اونوقت شما ساعت 1 نصف شب ورزش میکنی واقعا که!!!!!!



محمد علیزاده (امتیاز : 1)
توسط 94asemuneabi در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
عالی بود مرسی مرسییییی



اقای کاظمی مرسی مرسی (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
عجب مصاحبه ای بعضی سایتا یاد بگیرن ممنون آقای کاظمی که به طرفدارای صدای محمد علیزاده احترام گذاشتین قطعا ما همکارای هم احساس آقای علیزاده رو شدیدا دوست داریم (



تشکر وقدردانی (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
اقای کاظمی عزیز عجب ترانه وملودی هایی دارین .همه شعر ها ومتن هایی که انتخاب میکنین خیلی خیلی گیرا ست .صدای اقای علیزاده هم که دیگه زندگی خود منو دگرگون کرده از وقتی شناختمش کل کسایی رو که میشناختم فراموش کردم .چند سالی میشه فقط من وبچه هام وشوهرم که دیوانه وار صداشو گوش میدیم .تازه هم شنیدم که 26 و27 شهریور احتمالا در تبریز برنامه دارن .خیلی خوشحالم.از شما به خاطر همه زحماتی که برای شعر ومتن میکشید بی نهایت متشکرم ودستانتان را میبوسم .همین الان که دارم اینا رو تایپ میکنم رادیو پیام اهنگ برگرد رو داره پخش میکنه خیلی جالبه .قربونتون برم .خیلی دوست دارم اقای کاظمی در فیس منو اد کنین سیمین اقبالی .سرپرست اموزش روانشناسی در دانشگاه ازاد تبریز



اعتبار سایت (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
من چه جوری میتونم از معتبر بودن سایت مطمئن شم آخه خونوادم اصرار دارن!!!!!!



عالی بود (امتیاز : 1)
توسط armita در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
بسیار مصاحبه کاملی بود ممنون از اقای کاظمی که برای هوادارای محمد عزیز وقت گذاشتن. انشاالله همواره در کارهاشون پیروز و موفق باشن و همکاریشون با محمد نازنین همیشگی باشه.و سپاس از شما مجید عزیز و الهه ناز .پروانه



.....؟؟ (امتیاز : 1)
توسط razieh1366 در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
ببخشید یه سوال داشتم ؟ امروز که اتفاقی اخبار رو نگا میکردم ..گفتن که دیشب رییس جمهور با اشخاص هنری ملاقات داشته بعد یه چند تا عکس از مراسم نشون دادن که توی چند تا از اون عکس ها محمد علیزاده هم بود ! حالا می خواستم بدونم من اشتباهی دیدم یا نه واقعا آقای محمد علیزاده هم دیشب ا ز جمله افرادی بودن که توی اون مراسم با رییس جمهور ملاقات داشتن؟لطفا جواب بدین!!!



مصاحبه عالی (امتیاز : 1)
توسط sara007 در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
خیلی مصاحبه خوبی بود.واقعا ممنون از آقای کاظمی عزیز که خیلی خوب و صبورانه به سوالها پاسخ دادند، خیلی حرفاتون عالی بود و ترانه هاتون خیلی قشنگ و دلنشینه. از همه اونهایی هم که در زحمت انجام این مصاحبه و گذاشتنش در سایت سهیم بودند، خیلی خیلی ممنونم



لطفا جواب بدید (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : شنبه، 4 مرداد ماه ، 1393
سلام، میخواستم بدونم کنسرت 14 شهریور آقای علیزاده به همراه آلبوم جدید است یا قطعات آلبوم های قبلی رو میخوانند؟



مصاحبه (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : يكشنبه، 5 مرداد ماه ، 1393
عالی بود یه جاهایی منم اقای علیزاده رو تو اخبار دیدم اونجایی که رعیس جمهور برای افطاری پیش هنرمندا بودن.۱۴ شهریور محمد علیزاده البوم جدیدی ازش به بازار میاد؟ که اونا رو تو کنسرت بخونه؟



دختر آشوب (امتیاز : 1)
توسط mehrnoosh1990 در مورخه : يكشنبه، 5 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://dokhtareashoob1990.blogfa.com/
مصاحبه ی خوب و کاملی بود و تقریبا تمام سوالات پرسیده شده بود آقای محمد کاظمی ما با یک دنیا شوق منتظر شنیدن ترانه های خوب شما هستیم شک نکنید / ما پشت خواننده ی خووووووووووووووووووبمون هستیم تا همیشه چون شبیه هیچ کس نیست



نبش جنت آباد (امتیاز : 1)
توسط fkh (......................................) در مورخه : دوشنبه، 6 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی) http://behtarin-lahzeh.blogfa.com
در برنامه شب عید فطر "نبش جنت آباد " قراره تو یکی از چهار شبی که این برنامه از دوشنبه شب پخش میشه خدای احساس محمد علیزاده رو بیاره.... بخدا راست میگم تو تبلیغش یه سلام با چاشنی چشمک کرد..... شبکه سه


  • [بدون موضوع] توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : دوشنبه، 6 مرداد ماه ، 1393

عالی (امتیاز : 1)
توسط helma در مورخه : سه شنبه، 7 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
واقعا مصاحبه جالبی بود.سوالا بی نظسر بود..از همه ی کسایی که وقت گذاشتن تشکر میکنم



عااااالی بود... (امتیاز : 1)
توسط atieh در مورخه : چهارشنبه، 8 مرداد ماه ، 1393
(مشخصات کاربر | ارسال پیغام شخصی)
خیلی ممنونم از جناب آقای کاظمی که وقتشون رودراختیار سایت هواداران محمد علیزاده گذاشتن براشون آرزوی موفقيت میکنم وامیدوارم شاهد همکاری هرچه بیشتر ایشون با محمد علیزاده باشیم.من که خودم به شخصه علاقه ی خیییییییلیییی شدیدی به هواتو کردم وحس آرامش دارم. وخیلی ممنون بابت لطفی که به هواداران اقای علیزاده دارین.امیدوارم که خدا این توفیق وتوانو بهمون بده که تا آخر پای این هواداری وصدای احساسمون وایسیم. از کادر مدیریتمون، الهه جان و نغمه جان و ارمیای عزیز و در راس همه داداش مجید عزیزکه خیلی بیشتر از مدیرو واقعا با تمام توان وعشقشون تلاش میکنن نمنونم.....مرسی



zahra (امتیاز : 0)
توسط هوادار (ميهمان) در مورخه : چهارشنبه، 10 دي ماه ، 1393
خیی ازتون مچکریم که این مصاحبه هاروبرامون میزارید عالی بود مرسی وجودت مرس ازصدای نازت محمدجون


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 4.42 | تعداد آراء: 54



لـطـفـا بـه ایـن مطـلـب امتـیـاز دهیـد :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

اشتراک گذاري مطلب
انتخاب ها